Manajemen pengembangan sumber daya manusia di MTs N Kendal dan MTs N Brangsong tahun ajaran 2016/2017

Muslim, Rifqil (2018) Manajemen pengembangan sumber daya manusia di MTs N Kendal dan MTs N Brangsong tahun ajaran 2016/2017. Masters thesis, UIN Walisongo.

[thumbnail of TESIS_1500128011_RIFQIL_MUSLIM]
Preview
Text (TESIS_1500128011_RIFQIL_MUSLIM)
TESIS_1500128011_RIFQIL_MUSLIM.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

Persaingan ketat akibat perkembangan ilmu dan teknologi pada seluruh aspek dalam lembaga pendidikan, maka setiap lembaga pendidikan membutuhkan sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan yang profesional. Seperti halnya pengembangan sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan. Untuk menghasilkan pendidik dan tenaga kependidikan yang profesional tidak mudah, karena itu pengembangan sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan adalah suatu kewajiban. Kunci utama untuk membangun lembaga pendidikan yang bermutu adalah mempunyai sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan yang profesional.
Tujuan penelitian ini secara umum memberikan gambaran secara deskriptif pengembangan Sumber Daya Manusia, serta untuk mengetahui faktor-faktor penghambat dan faktor-faktor pendukung Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia di MTs N Kendal dan MTs N Brangsong.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Proses pengumpulan data peneliti untuk dapat lebih dipahami akan diuraikan prosedur pengumpulan data dalam penelitian ini sebagai berikut : Observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan deskriptif naratif, melalui tiga siklus yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan/verifikasi.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pengembangan sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan di MTs N Kendal dan MTs N Brangsong dilakukan dengan beberapa langkah antara lain, menyusun program / perencanaan pengembangan, penentuan kebutuhan, penentuan sasaran, penetapan program, identifikasi pelaksanaan program, pelaksanaan program dan penilaian pelaksanaan program. Metode pengembangan sumber daya manusia pendidik dan tenaga kependidikan dengan On The Job Training terdiri dari rotasi jabatan, pelatihan, bimbingan/ penyuluhan, latihan instruktur pekerjaan, demonstrasi, serta penugasan sementara, sedangkan Off The Job Training terdiri dari kursus, pendidikan, workshop, seminar, MGMP, study banding, pengelolaan kinerja guru, pengembangan karir, peningkatan kesejahteraan, MGMP, DIKLAT , seminar, supervisi dan studi lanjut. Diharapkan untuk sekolah melakukan pembenahan sesuai standarisasi nasional pendidikan dari PP. No. 32 Tahun 2013 agar tercapai kualitas pendidik yang professional.

ABSTRACT:

The tight of competition in the development of science and technology in all fields of education, the the institurion of education need an expert trainer. As well as the development of human resources of educator and education personnel. To produce professional educators and education personnel is not easy, because the development of human resources are required things. The way to build the good quality in institution of education is the professional human resources.
The purpose of this research is to provides the description of Human Resources development, as well as to determine the inhibiting factors of supporting Human Resources Development Management in MTs N Kendal and MTs N Brangsong.
This research used qualitative research. There are many steps in the collecting the data that use by researcher, they are: observation, interview, and documentation. Technic of this research that use by researcher is descriptive narrative, through three cycles, they are: data reduction, presentation of the data,and verification of the data.
The result of this research showed t the development of human resources of educators and trainer in MTs N Kendal and MTs N Brangsong is carried out with several steps, they are: develop the program, determine of need, determine of thectarget, determine of the program, identify the implementation of program, implementing program and assessment. Methods of developing human resources of educator and trainer concist by job rotation, training, guidance or counseling, job instructor training, demonstration, and temporary assignment, while Off The Job Training consists of courses, education, workshop, seminar, MGMP, comparative study, management of teacher performance, career development, welfare improvement, MGMP, DIKLAT, seminars, supervision and further study. It is expected that schools will improve according to national education standards from PP. No. 32 of 2013 to achieve the quality of professional educators.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Manajemen sumberdaya manusia; Manajemen pendidikan; Madrasah Tsanawiyah
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
300 Social sciences > 370 Education > 371 School management; special education > 371.2 Administrasi sekolah, administrasi pendidikan
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86131 - Manajemen Pendidikan Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 25 Jan 2021 03:34
Last Modified: 25 Jan 2021 03:34
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/12093

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics