Pemanfaatan media pembelajaran berbasis ICT pada lembaga pendidikan non-formal TPQ

Muslih, Muslih (2016) Pemanfaatan media pembelajaran berbasis ICT pada lembaga pendidikan non-formal TPQ. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 16 (2). pp. 215-234. ISSN 1411-9188

[thumbnail of 07a-Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT pada Lembaga Pendidikan Non-Formal TPQ.pdf]
Preview
Text
07a-Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT pada Lembaga Pendidikan Non-Formal TPQ.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (561kB) | Preview

Abstract

Abstrak: Dewasa ini teknologi telah mengalami perkembangan
yang begitu cepat. Perkembangan tersebut ikut mempengaruhi
pola komunikasi antar manusia, termasuk komunikasi dalam
dunia pendidikan khususnya proses pembelajaran di kelas yang
melibatkan guru dan murid. Alat-alat audio visual tersebut
dipergunakan tidak saja sebagai alat bantu pendidikan namun
lebih dari itu ia berfungsi sebagai penyampai pesan-pesan
pendidikan yang efektif. Untuk menunjang keberhasilan
kegiatan belajar mengajar di kelas penggunaan alat-alat audio
visual tersebut harus dimaksimalkan pemanfaatannya.
Pemanfaatan media pembelajaran khususnya yang berbasis
pada Information and Communication Technology (ICT)
sekarang ini sudah menjadi keharusan yang harus dijalani oleh
setiap guru apabila menginginkan pembelajaran yang efektif
dan efisien.Hal ini berlaku tidak saja bagi guru yang bekerja di lembaga pendidikan formal tapi juga di pendidikan non-formal
seperti guru di Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ).

Abstract

It is the fact that technology has developed rapidly today. Such a development has influenced communication pattern among people, including communication in the field of education, particularly the process of instruction in a class between teacher and student. Audio visual aids began to be utilized to deliver educational messages. In this case, these audio visual aids were functioned not merely as device aids in education but more than that they can function as an effecitve educational message deliverer. To support the success of teaching and learning process in a class, the utilization of audio visual aids need to be maximized. The utilization of instructional media, especially the ones based on Information and Communication Technology (ICT) is a must and need to be adopted by all teachers today if they wish to have effective and efficient instructions. This is valid for not only teachers who work in formal educational institution like a school, but also for teachers working in non-formal educational institution such as educational park of the Quran (TPQ).

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Media pembelajaran; Lembaga pendidikan non-formal; Taman Pendidikan Alquran (TPQ); Teknologi informasi dan komunikasi
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
Divisions: Artikel Jurnal (Journal Articles)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 19 Jun 2020 04:18
Last Modified: 19 Jun 2020 04:18
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/11243

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics