Pengembangan perangkat pembelajaran akidah akhlak berbasis peace education di MTs Manbaul Huda Tunjungrejo

Ni’mah, Evi Hidayatin (2019) Pengembangan perangkat pembelajaran akidah akhlak berbasis peace education di MTs Manbaul Huda Tunjungrejo. Masters thesis, UIN Walisongo.

[thumbnail of TESIS_1703018025_EVI_HIDAYATIN_NI'MAH]
Preview
Text (TESIS_1703018025_EVI_HIDAYATIN_NI'MAH)
TESIS_1703018025_EVI_HIDAYATIN_NI'MAH.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

Perangkat pembelajaran Akidah Akhlak berbasis peace education adalah suatu perangkat pembelajaran yang digunakan untuk menciptakan budaya damai kepada peserta didik melalui penanaman nilai-nilai damai melalui pembelajaran yang mana didalam materi pelajaran Akidah Akhlak sejalan dengan nilai-nilai peace education. Tujuan pengembangan perangkat pembelajaran Akidah Akhlak berbasis peace education ini adalah untuk menyediakan perangkat pembelajaran yang memudahkan guru dalam menerapkan pembelajaran berbasis peace education kepada peserta didik dalam menciptakan budaya damai dalam segala aspek kehidupan. Pengembangan perangkat pembelajaran menggunakan model 4-D yang dikembangkan oleh S. Thiagarajan, dkk. yang mana dalam penelitian ini terbatas pada 3 tahapan saja yaitu: Define (Pendefinisian), Design (Perancangan), dan Develop (Pengembangan) Subjek dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII Tahun Pelajaran 2018/2019. Teknik Pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian terdiri metode non-tes, angket dengan skala likert, lembar validasi, lembar observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data yang telah diperoleh kemudian dianalisis menggunakan analisis data deskriptif. Berdasarkan analisis kevalidan, perangkat pembelajaran yang dikembangkan berada pada kategori valid dengan skor 0,81 dan peserta didik 66% memberikan respon positif terhadap perangkat pembelajaran yang dikembangkan. Hasil penelitian yang diperoleh dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran Akidah Akhlak berbasis peace education yang dikembangkan telah memenuhi kategori valid dan praktis sehingga bisa dikatakan layak untuk digunakan.

ABSTRACT:

The peace education-based Akidah Akhlak learning tool is a learning tool used to create a culture of peace for students through the cultivation of peaceful values through learning which in the Akidah Akhlak subject matter is in line with the values of peace education. The purpose of developing this peace education-based Akidah Akhlak learning device is to provide learning tools that facilitate teachers in implementing peace education-based learning to students in creating a culture of peace in all aspects of life. Development of learning devices using a 4-D model developed by S. Thiagarajan, et al. which in this study is limited to 3 stages, namely: Define, Design, and Develop. The subjects in this study were students of class VIII in Academic Year 2018/2019. Data collection techniques used in the study consisted of non-test methods, questionnaires with Likert scales, validation sheets, observation sheets, interviews, and documentation. The data that has been obtained and then analyzed using descriptive data analysis.Based on the validity analysis, the learning devices developed are in the valid category with an average score of 0,81 and the response of students 66% gives a positive response to the learning device developed.The results of the research obtained can be concluded that the peace education-based Akidah Akhlak learning device developed has met the category of valid, practical and effective so that it can be said to be feasible to use.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Perangkat pembelajaran; Akidah akhlak; Peace education; Madrasah Tsanawiyah (MTs)
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
300 Social sciences > 370 Education > 371 School management; special education > 371.3 Metode, kegiatan belajar mengajar; metode pembelajaran
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86108 - Pendidikan Agama Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 17 Feb 2021 07:54
Last Modified: 17 Feb 2021 07:54
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/12149

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics