Strategi kepala madrasah dalam upaya peningkatan mutu guru madrasah aliyah di Kota Semarang : studi kasus di MAN 1, MA Al Khoiriyyah dan MA Al Asror

Syukron, Mohammad (2021) Strategi kepala madrasah dalam upaya peningkatan mutu guru madrasah aliyah di Kota Semarang : studi kasus di MAN 1, MA Al Khoiriyyah dan MA Al Asror. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_1703038002_Mohammad_Syukron] Text (Tesis_1703038002_Mohammad_Syukron)
Tesis_1703038002_Mohammad_Syukron.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Kepala madrasah harus menentukan strategi dalam upaya peningkatan mutu guru-gurunya, kepala madrasah dalam menerapkan strateginya menyesuaikan pengaruh kondisi dan problematika madrasah masing-masing, dengan harapan cita-cita madrasah dapat tercapai secara efektif dan efisien. Penelitian ini mengkaji bagaimana mutu guru dan strategi kepala madrasah Aliyah di kota Semarang dengan studi kasus di MAN 1, MA Al Khoiriyyah dan MA Al Asror. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui mutu guru dan strategi kepala madrasah Aliyah kota Semarang dengan studi kasus di MAN 1, MA Al Khoiriyyah dan MA Al Asror.
Pendekatan kualitatif digunakan dalam penelitian ini dengan metode pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi, dengan memanfaatkan pedoman tersebut peneliti gunakan sebagai instrumen dalam pelaksanaan penelitian, serta mengacu pada analisis data yang meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan sebagai teknik analisis data yang digunakan. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa strategi kepala madrasah dalam upaya peningkatan mutu guru madrasah Aliyah di kota Semarang mempunyai beberapa strategi yang dapat diterapkan dalam dunia pendidikan madrasah, kepala madrasah menggunakan strategi yang pertama guru harus linier, mengikutsertakan guru dalam MGMP, melibatkan guru dalam FKG, mengadakan pelatihan, studi banding dan menuntut guru untuk selalu update perubahan-perubahan kebijakan dalam pendidikan, harapan dari penelitian ini kepala madrasah mempunyai strategi yang tepat dalam upaya peningkatan mutu guru-gurunya dan mutu guru madrasah akan menjadi lebih baik.

ABSTRACT:
The headmaster must determine the strategy in an effort to improve the quality of its teachers, headmaster in implementing his strategy adjust the influence of the conditions and problems of each madrasa, with the hopes of madrasa ideals can be achieved effectively and efficiently. This research examines how is the quality of teachers and the strategy of the head of the Aliyah madrasa in the city of Semarang with case studies at MAN 1, MA Al Khoiriyyah and MA Al Asror. The objectives of this research are to know the quality of teachers and the strategy of the head of madrasah Aliyah Semarang city with case studies in MAN 1, MA Al Khoiriyyah and MA Al Asror.
A qualitative approach is used in this study with the method of data collection is done through interviews, observation and documentation, by making use of these guidelines researchers use as an instrument in conducting research and refers to data analysis which includes data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions as the data analysis technique used. The results of the study show that the strategy of the head of madrasa in an effort to improve the quality of madrasah Aliyah teachers in the city of Semarang has several strategies that can be applied in the world of madrasa educatio madrasa principals, use the first strategy the teacher must be linear, involve teachers in MGMP, involving teachers in FKG, conducting training, comparative studies and demanding teachers to always update policy changes in education, The hope from this research is that the head of madrasah has the right strategy in an effort to improve the quality of his teachers and the quality of madrasa teachers will be better.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Kepala madrasah; Mutu guru; Madrasah aliyah
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
300 Social sciences > 370 Education > 371 School management; special education > 371.2 Administrasi sekolah, administrasi pendidikan
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86131 - Manajemen Pendidikan Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 03 Sep 2022 07:38
Last Modified: 03 Sep 2022 07:38
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/16777

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics