Analisis strategi marketing syariah tentang funding products di BMT NU Kalitidu Bojonegoro Jawa Timur

Maksum, M Ali (2021) Analisis strategi marketing syariah tentang funding products di BMT NU Kalitidu Bojonegoro Jawa Timur. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_1705028014_M_Ali_Maksum] Text (Tesis_1705028014_M_Ali_Maksum)
Tesis_1705028014_M_Ali_Maksum.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi marketing syariah yang dilakukan oleh BMT NU Kalitidu dari sisi funding products. kajian ini bermaksud menganalisis strategi marketing syariah yang dilakukan oleh BMT NU kalitidu terkait fenomena yang terjadi di lapangan dengan adanya peningkatan simpanan BMT NU Kalitidu dari awal pendirian tahun 2018 sebesar Rp. 6.000.000 dan di akhir tahun 2020 sudah mencapai 8 miliar.
Permasalahan ini dibahas melalui studi lapangan dengan sumber data yang digunakan yaitu data primer dan data sekunder. Metode pengumpulan data yang dipakai adalah dengan cara observasi, dokumentasi, wawancara dan analisis data. Dari hasil penelitian kemudian dilakukan analisa dengan menggunakan analisis bauran pemasaran 7P (Marketing Mix 7P).
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi marketing syariah tentang funding products yang diterapkan oleh BMT NU Kalitidu terbukti efektif untuk meningkatkan jumlah simpanan atau (funding) di BMT NU Kalitidu. Diantara Strategi marketing syariah funding products yang efektif adalah kejelian menciptakan inovasi produk, promosi/iklan melalui media sosial, menjalin kerjasama dengan stakeholder, memilih lokasi yang strategis, pelayanan jemput bola, santri dibekali sikap yang santun dan humanis, sense of belonging atau rasa memiliki yang kuat pada masing-masing santri.

ABSTRACT:
This study aims to determine the sharia marketing strategy carried out by BMT NU Kalitidu in terms of funding products. This study intends to analyze the sharia marketing strategy carried out by BMT NU Kalitidu related to phenomena that occur in the field with an increase in BMT NU Kalitidu deposits from the initial establishment in 2018 of Rp. 6.000.000 and by the end of 2020 it has reached 8 billion.
This problem is discussed through a field study with the data sources used are primary data and secondary data. The data collection method used is by means of observation, documentation, interviews and data analysis. From the results of the study, then an analysis was carried out using the 7P marketing mix analysis (Marketing Mix 7P).
The results of this study indicate that the sharia marketing strategy of funding products implemented by BMT NU Kalitidu has proven to be effective in increasing the amount of deposits or (funding) at BMT NU Kalitidu. Among the effective marketing strategies of sharia funding products are foresight to create product innovations, promotions/advertising through social media, cooperating with stakeholders, choosing strategic locations, ball pick-up service, students equipped with a polite and humane attitude, a sense of belonging or a strong sense of belonging. strong in each student.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Strategi pemasaran; Marketing syariah; Funding products; BMT
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.2 Islam Doctrinal Theology, Aqaid and Kalam > 297.27 Islam and social sciences > 297.273 Islam and economics
600 Technology (Applied sciences) > 650 Management and auxiliary services > 658 General management > 658.8 Marketing management (pemasaran, distribusi)
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 60102 - Ekonomi Syariah (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 08 Sep 2022 01:33
Last Modified: 08 Sep 2022 01:33
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/16783

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics