Pembelajaran mata pelajaran fiqih di madrasah ibtidaiyah Semarang

Hadi, Sholikhul (2022) Pembelajaran mata pelajaran fiqih di madrasah ibtidaiyah Semarang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_1703018008_Sholikhul_Hadi] Text (Tesis_1703018008_Sholikhul_Hadi)
Tesis_1703018008_Sholikhul_Hadi.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB)

Abstract

Tujuan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menunjukkan landasan paradigma untuk pendidik dalam mengadakan pembelajaran yang baik.
Desain. Penelitian ini menunjukkan pembelajaran fiqih di madrasah ibtidaiyah menggunakan pendekatan konstruktivistik sebagai dasar pengembangan supaya peserta didik dapat menggali dan membangun sendiri pengetahuannya. Sehingga kelak peserta didik akan dapat memecahkan masalahnya sendiri.
Temuan. Pembelajaran konstruktivistik yang sering digunakan dalam pembelajaran sains juga dapat dilaksanakan pada mata pelajaran fiqih.
Implikasi. Pembelajaran mata pelajaran fiqih menggunakan pendekatan pendekatan konstruktivistik akan menciptakan peserta didik menjadi lebih aktif dalam memahami materi yang diberikan, sehingga pengalaman belajar peserta didik akan bertambah sesuai dengan apa yang mereka lakukan dalam proses belajarnya.
Nilai. Hasil pembelajaran mata pelajaran fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Semarang menunjukkan hasil yang baik.

Abstract:
Purpose. The study is aimed to show the paradigm foundation for educators in conducting good learning.
Design. This research demonstrates the use of constructivist learning as a basis for development so that students can explore and build their own knowledge. So that later students will be able to solve the problem on their own.
Finding. Constructivistic learning which is often used in science learning can also be implemented in fiqh subject.
Implication. Constructivistic learning will make students more active in understanding the lessons given, then the learning experience of students will increase according to what they do in the learning process.
Value. An individual's best learning process occurs when students actively construct their knowledge. Student’s learning experience will increase when the learning process involves activities and real actions.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran fikih; Madrasah ibtidaiyah
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86108 - Pendidikan Agama Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 12 Dec 2022 02:48
Last Modified: 12 Dec 2022 03:11
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/18359

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics