Hubungan antara kontrol diri dan motivasi belajar dengan academic burnout pada mahasiswa UIN Walisongo

Akmaliyah, Lazizatul (2022) Hubungan antara kontrol diri dan motivasi belajar dengan academic burnout pada mahasiswa UIN Walisongo. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Skripsi_1807016016_Lazizatul_Akmaliyah] Text (Skripsi_1807016016_Lazizatul_Akmaliyah)
Skripsi_1807016016_Lazizatul_Akmaliyah.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (998kB)

Abstract

Academic burnout dikonseptualisasikan sebagai keadaan kelelahan emosional, fisik, dan mental akibat dari melakukan aktivitas di bawah tuntutan dan stres. Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris hubungan kontrol diri dan motivasi belajar dengan academic burnout pada mahasiswa UIN Walisongo Semarang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik korelasional. Sampel yang digunakan pada penelitian ini adalah 373 mahasiswa UIN Walisongo Semarang. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik convenience sampling. Metode analisis data menggunakan uji korelasi product moment pearson. Hasil hipotesis pertama menunjukkan terdapat hubungan negatif antara kontrol diri dengan academic burnout sebesar -0,307. Hasil hipotesis kedua terdapat hubungan negatif antara motivasi belajar dengan academic burnout sebesar -0,303. Hasil hipotesis ketiga menunjukkan angka korelasi sebesar 0,375. Sehingga dapat dikatakan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara variabel kontrol diri dan motivasi belajar dengan academic burnout pada mahasiswa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang. Oleh sebab itu dapat disimpulkan bahwa hipotesis pada penelitian ini diterima.

ABSTRACT:
Academic burnout is conceptualized as a state of emotional, physical and mental exhaustion resulting from performing activities under pressure and stress. This study aims to empirically examine the relationship between self-control and learning motivation with academic burnout for students at UIN Walisongo Semarang. This study uses a quantitative approach with correlational techniques. The sample used in this study were 373 students of UIN Walisongo Semarang. Sampling was done by convenience sampling technique. Method of data analysis using Pearson product moment correlation test. The results of the first hypothesis show that there is a negative relationship between self-control and academic burnout of -0.307. The results of the second hypothesis have a negative relationship between learning motivation and academic burnout of -0.303. The results of the third hypothesis show a correlation of 0.375. So it can be said that there is a significant relationship between the variables of self-control and learning motivation with academic burnout for students at the State Islamic University of Walisongo Semarang. Therefore, it can be concluded that the hypothesis in this study is accepted.

Item Type: Thesis (Undergraduate (S1))
Uncontrolled Keywords: Kontrol Diri; Motivasi Belajar; Academic Burnout; Mahasiswa
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 152 Perception, movement, emotions, drives
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Politik > 69201 - Sosiologi
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 05 Sep 2023 09:49
Last Modified: 05 Sep 2023 09:49
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/20987

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics