Tafsir ayat-ayat kewirausahaan perspektif teologi humanisme Hassan Hanafi

Karim, Abdul (2021) Tafsir ayat-ayat kewirausahaan perspektif teologi humanisme Hassan Hanafi. Dr/PhD thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Disertasi_1400039017_Abdul_Karim] Text (Disertasi_1400039017_Abdul_Karim)
Disertasi_1400039017_Abdul_Karim.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini bermaksud menelusuri lebih mendalam penafsiran tentang ayat-ayat kewirausahaan dalam al-Qur’an perspektif teologi humanisme Hassan Hanafi. Problem akademik dalam penelitian ini adalah terjadinya gap antara penafsiran para ulama klasik dan modern dalam memahami ayat-ayat kewirausahaan tersebut. Peneltian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan teologi humanisme Hassan Hanafi. Penulis menemukan bahwa ada perbedaan yang terlihat sekali dalam menjelaskan istilah-istilah yang menjadi kata kunci ayat-ayat kewirausahaan dalam al-Qur’an. Perbedaan itu bisa dianalisa secara kritis dengan teologi humanisme Hassan Hanafi yang memiliki empat dasar pijakan dalam memahami al-Qur’an yang berhubungan dengan isu-isu sosial yaitu dialektik, fenomenologi, hermeneutik dan eklektik. Penelitian ini memberikan kontribusi baru sebagai tafsir modern berbasis teologi humanisme Hassan Hanafi, yang digunakan untuk mencari relevansi makna ayat-ayat kewirausahaan dalam al-Qur’an dalam konteks kekinian.

ABSTRACT:
This research will be explore more deeply the interpretation of entrepreneurial verses in the AlQuran. The academic problem in this research is that there is a gap between the classical interpretations and modern interpretive scholars in understanding these entrepreneurial verses. This research is qualitative and uses Hassan Hanafi's theory of theology of humanism approach. The author found that there is a very visible difference in explaining the terms that are the keywords for the entrepreneurial verses in the Qur'an. This difference can be analyzed critically with Hassan Hanafi's theology of humanism, which has four bases in understanding the Koran which deals with social issues, namely dialectics, phenomenology, hermeneutics and eclectics. This research provides a new contribution as a contemporary interpretation based on the theology of humanism, which is used to find the relevance of the meaning of entrepreneurial verses in the Qur'an in the contemporary context.

Item Type: Thesis (Dr/PhD)
Uncontrolled Keywords: Kewirausahaan; Entrepreneurship; Teologi humanisme; Hassan Hanafi; Tafsir Al-Quran
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.1 Sources of Islam > 297.12 Al-Quran and Hadith > 297.122 Al-Quran > 297.1228 Nonreligious subjects treated in the Al-Quran
300 Social sciences > 330 Economics > 338 Production
Divisions: Program Pascasarjana > Program Doktor (S3) > 76003 - Studi Islam (S3)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 27 Nov 2021 03:24
Last Modified: 27 Nov 2021 03:24
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/13964

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics