Peran harga diri dan dukungan sosial terhadap resiliensi ibu dari siswa PAUD selama pendampingan pembelajaran jarak jauh
Anwar, Choiril (2021) Peran harga diri dan dukungan sosial terhadap resiliensi ibu dari siswa PAUD selama pendampingan pembelajaran jarak jauh. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Skripsi_1707016117_Choiril_Anwar.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (2MB)
Abstract
Resiliensi sangat dibutuhkan bagi orang tua terutama para ibu yang mengalami tekanan dalam hidup agar tidak mudah mengalami stres saat mendampingi anak-anaknya selama pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris pengaruh harga diri dan dukungan sosial terhadap resiliensi ibu dari siswa PAUD selama pendampingan pembelajaran jarak jauh. Hipotesis dalam penelitian ini yaitu ada pengaruh harga diri dan dukungan sosial terhadap resiliensi ibu dari siswa PAUD selama pendampingan pembelajaran jarak jauh.
Sampel dalam penelitian ini berjumlah 117 ibu dari siswa PAUD se-Desa Bulusari Kecamatan Sayung Kabupaten Demak. Teknik sampling yang digunakan adalah teknik nonprobability sampling dengan metode convenience sampling. Alat ukur penelitian ini terdiri dari skala harga diri, skala dukungan sosial, dan skala resiliensi dengan teknik pengambilan data melalui kuesioner. Metode analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis regresi linier berganda.
Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa harga diri berpengaruh signifikan terhadap resiliensi dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05. Sedangkan dukungan sosial berpengaruh signifikan terhadap resiliensi dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05. Serta harga diri dan dukungan sosial secara simultan berpengaruh signifikan terhadap resiliensi dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05 dengan kontribusi sebesar 41.3%.
ABSTRACT:
Resilience is very much needed for parents, especially mothers who experience pressure in life so that they are not easy to experience severe stress when accompanying their children during distance learning during the Covid-19 pandemic. This study aims to empirically examine the effect of self-esteem and social support on mother’s resilience of Early Childhood Education students during distance learning assistance. The hypothesis in this study is that there is an effect of self-esteem and social support on the mother’s resilience of Early Childhood Education students during distance learning assistance.
The sample in this study amounted to 117 mothers from Early Childhood Education students in Bulusari Village, Sayung District, Demak Regency. The sampling technique used is non-probability sampling with convenience sampling method. The measuring instrument of this study consisted of a self-esteem scale, a social support scale, and a resilience scale with data collection techniques through questionnaires. The data analysis method in this study used multiple linear regression analysis.
Based on the results of the study showed that self-esteem had a significant effect on resilience with a significance value of 0.000 <0.05. While social support has a significant effect on resilience with a significance value of 0.000 <0.05. As well as self-esteem and social support simultaneously have a significant effect on resilience with a significance value of 0.000 <0.05 with a contribution of 41.3%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate (S1)) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Resiliensi; Ibu siswa PAUD; Harga diri; Dukungan sosial; Pendampingan; Pembelajaran jarak jauh |
Subjects: | 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 152 Perception, movement, emotions, drives |
Divisions: | Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 27 Aug 2022 03:38 |
Last Modified: | 27 Aug 2022 03:38 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/16727 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year