Konsep kawruh pamomong Ki Ageng Suryomentaram dan relevansinya dengan pendidikan anak dalam Islam

Yaqin, Nur (2022) Konsep kawruh pamomong Ki Ageng Suryomentaram dan relevansinya dengan pendidikan anak dalam Islam. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_1703018033_Nur_Yaqin] Text (Tesis_1703018033_Nur_Yaqin)
Tesis_1703018033_Nur_Yaqin.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (929kB)

Abstract

Setiap manusia yang sudah berkeluarga umumnya mendambakan hadirnya seorang anak dalam kehidupannya, setelah mempunyai anak orang tua mempunyai tugas yaitu mendidik dan membimbing anak agar menjadi anak yang berakhlakul karimah dan bermanfaat dalam lingkungannya serta berbakti pada orang tua.
Tujuan dari studi ini adalah ingin memaparkan konsep Kawruh Pamomong yang merupakan pemikiran Ki Ageng Suryomentaram (KAS) yang bersumber dari kearifan lokal masyarakat Indonesia (Jawa) dengan pendidikan anak dalam Islam. Kawruh Pamomong merupakan model atau cara orang tua mendidik anak dalam keluarga karena keluarga merupakan pendidikan pertma dan utama dalam diri anak. Terdapat tiga prinsip dalam Kawruh Pamomong yaitu (1) Sumerep artinya mendidik anak agar faham dan mengerti pada hal-hal yang benar dan berfikir dengan benar. (2) menumbuhkan rasa Sih (kasih sayang) anak pada orang lain, dan (3) Mendidik anak supaya senang pada barang (sesuatu) yang indah, sehingga mengerti bahwa semua barang itu indah. Pendidikan anak dalam Islam merupakan pola asuh yang di dasari oleh Al-Qur’an dan Hadis yang berisi tentang ayat-ayat dan hadits Nabi Muhammad SAW. Ketika Kawruh Pamomong ini dapat diterapkan dan tidak bertentangan dengan pendidikan anak dalam Islam maka akan tercipta model pola asuh anak yang saling mendukung antara kearifan local dan pendidikan anak dalam Islam.

ABSTRACT:
Every human being who is married must long for the presence of a child in his life, after having a child the parents have the task of educating and guiding the child to become a child who has good character (akhlakul karimah) and is useful in his environment and is devoted to his parents.
The purpose of this study is to describe the concept of Kawruh Pamomong who stated by Ki Ageng Suryomentaram (KAS) who originates from the local wisdom of the Indonesian (Javanese) community with children's education based Islam rule. Kawruh Pamomong is a model or strategy for parents to educate children in the family because family is the first education inside of children. There are three principles in Kawruh Pamomong. Firstly is Sumerep. Sumerep has meaning educating children to understand and understanding of thinking in a precisely. Secondly, growing of Sih (affection) to other people. Thirdly is educating the children in order to identify of something gorgeous, however the children can recognize something gergoeus. Education of children in Islamic role is a form of parenting style based on Islamic value they are Al-Qur’an and hadits which explaining about ayat-ayat and hadits of Rasulullah (PBUH). Meanwhile of this Kawruh pamomong can be applied and it doest’n have of conflict with the children's education in Islamic rule. There are from this study kawruh pamomong becomes wisdom local supports and children Islamic role.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Kawruh pamomong; Ki Ageng Suryomentaram; Pendidikan anak; Pendidikan Islam
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 180 Ancient, medieval, Oriental philosophy > 181 Oriental philosophy
200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86108 - Pendidikan Agama Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 12 Dec 2022 03:09
Last Modified: 12 Dec 2022 03:09
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/18362

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics