Nilai-nilai pendidikan dalam Al-Qur’an surah al-Ṣāffāt ayat 100 sampai 108

Nasihah, Durotun (2021) Nilai-nilai pendidikan dalam Al-Qur’an surah al-Ṣāffāt ayat 100 sampai 108. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_1703018027_Durotun_Nasihah] Text (Tesis_1703018027_Durotun_Nasihah)
Tesis_1703018027_Durotun_Nasihah.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini membahas mengenai studi Al-Qur’an. Kajian ini dilatarbelakangi oleh perkembangan zaman yang menjadikan terjadinya perubahan dan permasalahan dalam pendidikan Islam terutama dalam sistem pendidikan Islam. Sehingga memerlukan dan menelaah kembali mengenai nilai-nilai Pendidikan Islam yang berlandaskan Al-Qur’an, untuk dapat mempersiapkan dan menciptakan para generasi yang lebih baik. Studi ini dimaksudkan untuk menjawab permasalahan: (1) Nilai-nilai apa saja yang terkandung dalam Al-Qur’an Surah Al-Ṣāffāt ayat 100 sampai 108 (2) Bagaimana implikasi nilai-nilai pendidikan Islam yang terkandung dalam Al-Qur’an surah Al-Ṣāffāt ayat 100 sampai 108 terhadap Pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kepustakaan (library research). Metode pengumpulan data berupa dokumen atau teks. Sedangkan metode analisis data menggunakan kolaborasi dua metode yaitu metode tahlili dan metode Hermeneutik. Hasil penelitian menunjukkan nilai-nilai pendidikan Islam diantaranya yang pertama nilai agama berupa nilai pendidikan Aqidah, Syari’ah, Ibadah, dan Akhlak. Kedua, nilai etika: sikap jujur, ketiga nilai estetika: bahasa santun, dan keempat nilai logika: kecerdasan ruhaniyah. Implikasi nilai-nilai pendidikan Islam terhadap pendidikan Islam itu sendiri berupa penumbuhan keshalehan individu dan keshalehan sosial.

ABSTRACT:
This study discusses the study of the Qur'an. This study is motivated by the times that make changes and problems in Islamic education, especially in the Islamic education system. So it requires and re-examines the values of Islamic education based on the Qur'an, in order to be able to prepare and create better generations. This study is intended to answer the problems: (1) What values are contained in the Qur'an Surah Al-Ṣāffāt verses 100 to 108 (2) What are the implications of the values of Islamic education contained in the Qur'an surah Al-Ṣāffāt verses 100 to 108 on Islamic Education. This study uses library research methods. Methods of data collection in the form of documents or texts. While the data analysis method uses two collaborative methods, namely the tahlili method and the hermeneutic method. The results of the study show the values of Islamic education including the first religious values in the form of educational values of Aqidah, Shari'ah, Worship, and Morals. Second, ethical values: honest attitude, third aesthetic values: polite language, and fourth logical values: spiritual intelligence. The implications of the values of Islamic education on Islamic education itself are in the form of growing individual piety and social piety.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Nilai; Pendidikan Islam; Tafsir Al-Qur'an
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.1 Sources of Islam > 297.12 Al-Quran and Hadith > 297.122 Al-Quran > 297.1226 Interpretation and Criticism
200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86108 - Pendidikan Agama Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 16 Feb 2023 06:24
Last Modified: 16 Feb 2023 06:24
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/19185

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics