Pengaruh fear of failure dan konformitas teman sebaya terhadap prokrastinasi akademik pada siswi kelas XI MA Tajul Ulum Banat Grobogan

Tamara, Ahla (2022) Pengaruh fear of failure dan konformitas teman sebaya terhadap prokrastinasi akademik pada siswi kelas XI MA Tajul Ulum Banat Grobogan. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Skripsi_1707016088_Ahla_Tamara] Text (Skripsi_1707016088_Ahla_Tamara)
Skripsi_1707016088_Ahla_Tamara.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB)

Abstract

Prokrastinasi adalah perilaku menunda-nunda pekerjaan demi melakukan hal lain yang dirasa lebih menyenangkan. Prokrastinasi telah banyak ditemukan dalam bidang akademik dan menjadi sebuah permasalahan dalam dunia pendidikan. Prokrastinasi akademik dapat disebebkan oleh faktor internal, salah satunya faktor ketakutan akan kegagalan (fear of failure) dan faktor eksternal, salah satunya konformitas teman sebaya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji secara empiris apakah fear of failure dan konformitas teman sebaya dapat mempengaruhi prokrastinasi akademik pada pelajar kelas XI MA Tajul Ulum Banat Grobogan. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 150 siswi kelas XI MA Tajul Ulum Banat Grobogan. Teknik sampling yang digunakan adalah teknik non-probability sampling dengan metode purposive sampling. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari skala prokrastinasi akademik, skala fear of failure, dan skala konformitas teman sebaya. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi linier berganda. Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa fear of failure berperan secara signifikan dalam pengaruhnya terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai signifikansi 0.000 < 0.01. Selanjutnya diketahui bahwa konformitas teman sebaya tidak berperan secara signifikan dalam pengaruhnya terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai signifikansi 0.635 > 0.01. Terakhir diketahui bahwa fear of failure dan konformitas teman sebaya secara bersama-sama berperan secara signifikan dalam pengaruhnya terhadap prokrastinasi akademik dengan nilai signifikansi 0.000 < 0.01 dan nilai Adjust R Square sebesar 0,182 yang berarti memiliki peran sebesar 18,2%.

ABSTRACT:
Procrastination is defined as the action of delaying or postponing a task in order to do something else that is deemed more entertaining. Procrastination is commonly found in any academic field, and it has become a prevalent educational issue. Procrastination may be caused by internal and external factors, such as fear of failure (internal) and peer conformity (external). The main purpose of this research is to empirically examine if fear of failure and peer conformity can influence the academic procrastination among the eleventh grade students of MA Tajul Ulum Banat Grobogan. The sample of this research amounts to 150 eleventh grade students of MA Tajul Ulum Banat Grobogan. The utilized sampling technique includes a non-probability sampling technique with a purposive sampling method. The measuring instrument of this study consists of academic procrastination scale, fear of failure scale, and peer conformity scale. The data analysis method used while conducting this research is a multiple linear regression analysis. According to the results of the research, it is concluded that fear of failure plays a significant role in inducing academic procrastination among students, with a significance value of 0.000 < 0.01. Furthermore, it is also concluded that peer conformity does not play a significant role in inducing academic procrastination among students, with a significance value of 0.635 > 0.01. Lastly, this study verifies that both fear of failure and peer conformity altogether play a tremendous role in prompting academic procrastination among students, with a significance value of 0.000 < 0.01 with Adj R Square value of 0,182 and a role as big as 18,2%.

Item Type: Thesis (Undergraduate (S1))
Uncontrolled Keywords: Fear of failure; Konformitas teman sebaya; Prokrastinasi akademik; Siswi; Madrasah aliyah
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 153 Conscious mental processes and intelligence
Divisions: Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 04 Sep 2023 08:01
Last Modified: 04 Sep 2023 08:01
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/20977

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics