Hubungan antara kontrol diri dan harga diri dengan cyberbullying pada remaja pengguna Twitter

Al'arafah, Salsabila Shafiyyah (2023) Hubungan antara kontrol diri dan harga diri dengan cyberbullying pada remaja pengguna Twitter. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Skripsi_1907016014_Salsabila_Shafiyyah_Al'arafah] Text (Skripsi_1907016014_Salsabila_Shafiyyah_Al'arafah)
Skripsi_1907016014_Salsabila_Shafiyyah_Al'arafah.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB)

Abstract

Cyberbullying merupakan perilaku agresif berupa perundungan yang dilakukan melalui teknologi digital yang terhubung internet secara sengaja oleh individu atau sekelompok orang dengan mengintimidasi korban, memberi ancaman, mengirimkan sesuatu yang berbahaya, mengganggu, mempermalukan, menghina, mengucilkan secara sosial atau merusak reputasi baik milik korban. Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu untuk menguji secara empiris adanya hubungan antara kontrol diri dan harga diri dengan cyberbullying pada remaja pengguna twitter yang dianalisis menggunakan teknik pearson product moment guna menguji hipotesis pertama dan kedua, dan teknik multiple correlation guna menguji hipotesis ketiga. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif korelasional menggunakan skala cyberbullying, kontrol diri, dan harga diri dengan skala likert. Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik convenience sampling dengan sampel yang sebanyak 272 remaja yang aktif menggunakan twitter. Hasil penelitian ini menunjukkan terdapat hubungan negatif yang signifikan antara kontrol diri dan harga diri dengan cyberbullying pada remaja pengguna twitter dengan nilai r=0,572 dan p=0,000.

ABSTRACT:
Cyberbullying is aggressive behavior in the form of bullying that is carried out through digital technology that is connected to the internet intentionally by individuals or groups of people by intimidating victims, making threats, sending something harmful, disturbing, embarrassing, insulting, socially isolating or damaging the victim's good reputation. The purpose of this study was to empirically test the relationship between self-control and self-esteem with cyberbullying among young Twitter users who were analyzed using the Pearson product moment technique to test the first and second hypotheses, and multiple correlation techniques to complete the third hypothesis. This study uses a quantitative correlational approach using a scale of cyberbullying, self-control, and self-esteem with a Likert scale. The sampling technique used in this study was a convenience sampling technique with a sample of 272 teenagers who actively use Twitter. The results of this study indicate that there is a significant negative relationship between self-control and self-esteem with cyberbullying in young Twitter users with a value of r=0.572 and p=0.000.

Item Type: Thesis (Undergraduate (S1))
Uncontrolled Keywords: Cyberbullying; Kontrol Diri; Harga Diri; Twitter; Remaja
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 155 Differential and developmental psychology
Divisions: Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 02 Jul 2024 06:32
Last Modified: 02 Jul 2024 06:32
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/22710

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics