Nilai-nilai peace education dalam buku teks pendidikan agama Islam dan budi pekerti sekolah menengah atas

Mukhis, Abdul (2023) Nilai-nilai peace education dalam buku teks pendidikan agama Islam dan budi pekerti sekolah menengah atas. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_2103018036_Abdul_Mukhis] Text (Tesis_2103018036_Abdul_Mukhis)
Tesis_2103018036_Abdul_Mukhis.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Buku teks berkontribusi membentuk jiwa damai dan harmonis pada siswa. Salah satu nilai yang ditekankan dalam buku teks pendidikan agama Islam adalah nilai pendidikan damai. Nilai pendidikan damai mengajarkan siswa tentang pentingnya perdamaian, toleransi, dan kerjasama dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk mendeksripsikan dan menganalisis (1) muatan nilai-nilai peace education yang ada dalam materi pokok buku Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Sekolah Menengah Atas baik berupa narasi ataupun ilustasi gambar (2) mengungkap pentingnya nilai-nilai pendidikan damai dalam buku teks PAI-BP SMA untuk membangun jiwa damai.
Penelitian ini adalah konten analisis menggunakan model kualitatif. pengumpulan data dilakukan dengan telaah dokumen yaitu buku teks mata pelajaran PAI dan Budi pekerti Sekolah Menengah Atas kelas X, XI, dan XII. Hasil dari penelitan menunjukkan bahwa: materi pokok di dalam buku teks mata pelajaran PAI dan Budi pekerti tingkat SMA secara implisit maupun eksplisit sebagaian besar mengandung nilai pendidikan damai seperti; anti kekerasan, cinta, kasih sayang, kepercayaan, keadilan, kerjasama, dan menghormati manusia. Namun, peneliti menemukan muatan kekerasan dalam buku teks PAI-BP seperti; a) pandangan negatif terhadap umat yang lain; b) memuat konten tindak kekerasan; c) memuat konten intoleransi; d) mengusung ideologi kekerasan; e) menolak demokrasi; f) radikalisme agama.

ABSTRACT:
Textbooks contribute to forming a spirit of peace and harmony in students. One of the values emphasized in Islamic religious education textbooks is the value of peaceful education. The value of peace education teaches students about the importance of peace, tolerance and cooperation in everyday life. This study aims to describe and analyze (1) the content of peace education values contained in the main material PAI and Budi Pekerti ESenior High School textbooks in the form of narratives or picture illustrations (2) revealing the importance of peace education values in PAI-BP SMA textbooks to build a peaceful spirit.
This research is content analysis using a qualitative model. Data collection was carried out by examining documents, namely in PAI and Budi Pekerti Senior High School textbooks for grades X, XI and XII. The results of the research show that: the main material in the textbook for PAI and character education at the senior high level, implicitly or explicitly, mostly contains the value of peace education such as; non-violence, love, compassion, trust, justice, cooperation, and respect for humans.. However, researchers found violent content in PAI-BP textbooks such as; a) negative views towards other people; b) the presence of violent content; c) the presence of intolerant content; d) carries a violent ideology; e) reject democracy; f) religious radicalism.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Peace education; Pendidikan Agama Islam; Buku teks; Budi pekerti; Sekolah menengah atas
Subjects: 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 86108 - Pendidikan Agama Islam (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 16 Oct 2024 01:31
Last Modified: 16 Oct 2024 01:31
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/24584

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics