Pengaruh intensitas bermain game online dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar siswa SMP Negeri 31 Semarang
Riyanto, Dewi Masitoh Novia (2024) Pengaruh intensitas bermain game online dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar siswa SMP Negeri 31 Semarang. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
![[thumbnail of Skripsi_1707016032_Dewi_Masitoh_Novia_Riyanto]](https://eprints.walisongo.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi_1707016032_Dewi_Masitoh_Novia_Riyanto.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (1MB)
Abstract
In order to create an advanced and quality nation, a quality generation is needed, one of which is in terms of education. A good educational background begins with motivation to learn. This research aims to examine the influence of the intensity of playing online games and social support on students' learning motivation at SMP Negeri 31 Semarang. The method used in this research is a quantitative research method with multiple regression analysis techniques as the analysis technique. The total population in this study was 750, of which 261 were taken as samples. The measuring instruments used in this research are the intensity scale for playing online games, the social support scale and the learning motivation scale. The results of this research show that (1) there is a very significant negative influence of the intensity of playing online games on learning motivation with a significance value of 0.000<0.05 and a coefficient value of -0.607. (2) There is a significant influence of social support on learning motivation with a significance value of 0.016<0.05. (3) There is a very significant influence on the intensity of playing online games and social support on learning motivation with a significance value of 0.000<0.05. (4) The coefficient of determination of the intensity of playing online games and social support on learning motivation is 0.510 or 51%. Based on these results, it can be concluded that the intensity of playing online games and social support greatly influence the learning motivation of students at SMP Negeri 31 Semarang.
Keywords: Intensity of Playing Online Games, Social Support, and Learning Motivation
ABSTRAK:
Agar dapat terciptanya bangsa yang maju dan berkualitas dibutuhkan generasi yang berkualitas salah satunya dalam hal pendidikan. Latar pendidikan yang bagus salah satunya diawali oleh motivasi untuk belajar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh intensitas bermain game online dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar pada siswa SMP Negeri 31 Semarang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif dengan analisis regresi berganda sebagai teknik analisisnya. Jumlah populasi dalam penelitian ini adalah 750 dimana 261 diambil sebagai sampel. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah Skala Intensitas Bermain Game Online, Skala Dukungan Sosial dan Skala Motivasi Belajar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) ada pengaruh negatif yang sangat signifikan antara intensitas bermain game online terhadap motivasi belajar dengan nilai signifikansi sebesar 0,000 < 0,05 dan nilai koefisien sebesar -0,607. (2) Terdapat pengaruh yang signifikan dukungan sosial terhadap motivasi belajar dengan nilai signifikansi 0,016 < 0,05. (3) Terdapat pengaruh yang sangat signifikan intensitas bermain game online dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05. (4) Nilai koefisien determinasi intensitas bermain game online dan dukungan sosial terhadap motivasi belajar sebesar 0,510 atau 51%. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa intensitas bermain game online dan dukungan sosial berpengaruh terhadap motivasi belajar siswa SMP Negeri 31 Semarang
Kata kunci: Intensitas Bermain Game Online, Dukungan Sosial, dan Motivasi Belajar
Item Type: | Thesis (Undergraduate (S1)) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Intensitas bermain; Game online; Dukungan sosial; Motivasi belajar: Siswa SMP |
Subjects: | 300 Social sciences > 370 Education |
Divisions: | Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 11 Jul 2025 07:42 |
Last Modified: | 11 Jul 2025 07:42 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/26878 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year