Hubungan antara problem focused coping dan dukungan teman sebaya dengan kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu

Setiana, Sevi Dwi (2024) Hubungan antara problem focused coping dan dukungan teman sebaya dengan kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Skripsi_1807016062_Sevi_Dwi_Setiana] Text (Skripsi_1807016062_Sevi_Dwi_Setiana)
Skripsi_1807016062_Sevi_Dwi_Setiana.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

This study aims to empirically test the relationship between problem focused coping and peer social support and academic anxiety in students who work part time. This type of research uses quantitative with a sample size of 100 students in Semarang City. The sampling technique in this research uses the Non Probability Sampling technique. This research uses three measurement scales, namely the problem focused coping scale, peer social support, and academic anxiety. The results of this research are that problem focused coping with academic anxiety in students who work part time is accepted to have a negative correlation with a sig value of p= 0.000 (p<0.05) and a correlation coefficient value of -0.781, which means the higher the problem focused coping carried out. students, the lower the level of academic anxiety in working students, and vice versa. Then, social support from peers with academic anxiety in students who work part time with a significance value of p=0.000 (p>0.05) and a correlation coefficient value of 0.834, which means there is a correlation. There is a relationship between problem focused coping and social support from peers and academic anxiety in students who work part-time, as evidenced by 0.000 (p<0.05) with a correlation coefficient of 0.747.
Key words: problem focused coping, peer social support, academic anxiety

ABSTRAK:
Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris hubungan antaraproblem focused coping dan dukungan sosial teman sebaya dengan kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu. Jenis penelitian ini menggunakan kuantitatif dengan jumlah sampel sebanyak 100 mahasiswa di Kota Semarang. Teknik sampling dalam penelitian ini menggunakan teknik Non Probability Sampling. Penelitian ini menggunakan tiga skala pengukuran, yaitu skala problem focused coping, dukungan teman sebaya, dan kecemasan akademik. Hasil penelitian ini adalah problem focused coping dengan kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu diterima memiliki korelasi negatif dengan nilai sig sebesar p= 0,000 (p<0,05) dan nilai koefisien korelasi sebesar -0,781 yang artinya semakin tinggiproblem focused coping yang dilakukan mahasiswa maka semakin rendah tingkat kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja, dan sebaliknya. Kemudian, Dukungan teman sebaya dengan kecemasan akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu dengan nilai signifikansi sebesar p=0,000 (p>0,05) dan nilai koefisien korelasi sebesar 0,834, yang artinya memiliki korelasi. Terdapat hubungan antara problem focused coping dan dukungan teman sebaya dengan kecemasn akademik pada mahasiswa yang bekerja paruh waktu diterima dibuktikan dengan 0,000(p<0,05) dengan nilai koefisien korelasi sebesar 0,747.
Kata kunci: Problem Focused Coping, dukungan teman sebaya, kecemasan akademik

Item Type: Thesis (Undergraduate (S1))
Uncontrolled Keywords: Problem focused coping; Dukungan teman sebaya; Kecemasan akademik; Mahasiswa; Kerja paruh waktu
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 155 Differential and developmental psychology
Divisions: Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 17 Jul 2025 07:04
Last Modified: 17 Jul 2025 07:04
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/26963

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics