Pengaruh dukungan orang tua dan kecerdasan emosional terhadap stres akademik mahasiswa di Institut Teknologi Bandung
Az-Zahwa, Qanita (2024) Pengaruh dukungan orang tua dan kecerdasan emosional terhadap stres akademik mahasiswa di Institut Teknologi Bandung. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
![[thumbnail of Skripsi_2007016002_Qanita_Az_Zahwa]](https://eprints.walisongo.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi_2007016002_Qanita_Az_Zahwa.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (2MB)
Abstract
Stress is an individual's response to receiving a stimulus that feels there is no match between the expected situation and the real world. Academic stress itself is often experienced by students who face so many academic demands that it results in physical, psychological and behavioral responses. The methodology in this research uses a quantitative approach with a type of causality. The subjects of this research were 104 active student respondents from the Bandung Institute of Technology. The data analysis technique for this research uses multiple linear regression analysis using SPSS for Windows 25.0. The research measurements used the academic stress scale, parental support scale and emotional intelligence scale. The results of this research are that H1 is rejected that there is no significant influence between parental support on stress and H2 is accepted because there is a significant influence of emotional intelligence on academic stress. And H3 is accepted that there is a significant influence between parental support and emotional intelligence simultaneously on the academic stress of Bandung Institute of Technology students. The results of this research are that H1 is rejected that there is no significant influence between parental support on stress and H2 is accepted because there is a significant influence of emotional intelligence on academic stress. And H3 is accepted that there is a significant influence between parental support and emotional intelligence simultaneously on the academic stress of Bandung Institute of Technology students.
Keyword : Stress, academic, emotional, parental support.
ABSTRAK:
Stres adalah respon individu dalam menerima stimulus yang di rasakan tidak terdapat kesesuaian antara situasi yang diharapkan dan dunia yang nyata. stres akademik sendiri kerap dialami mahasiswa yang mendapatkan tuntutan akademik yang begitu banyak sehingga mengakibatkan pada respon fisik, psikis dan perilaku. Metodelogi dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis kausalitas. Subjek penelitian ini sebanyak 104 responden mahasiswa aktif Institut Teknologi Bandung. Teknik analisis data penelitian ini menggunakan analisis regresi linear berganda dengan menggunakan SPSS for windows 25.0. Pengukuran penelitian menggunakan skala stres akademik, skala dukungan orang tua dan skala kecerdasan emosional. Hasil dari penelitian ini adalah H1 ditolak bahwa tidak terdapat pengaruh yang signifikan antara dukungan orang tua terhadap stres dan H2 diterima dengan terdapat ppengaruh yang signifikan kecerdasan emosional terhadap stres akademik. Serta H3 diterima bahwa terdapat pengaruh yang signifikan antara dukungan orang tua, kecerdasan emosional secara bersamaan terhadap stres akademik mahasiswa Institut Teknologi Bandung. Hasil dari penelitian ini adalah H1 ditolak bahwa tidak terdapat pengaruh yang signifikan antara dukungan orang tua terhadap stres dan H2 diterima dengan terdapat ppengaruh yang signifikan kecerdasan emosional terhadap stres akademik. Serta H3 diterima bahwa terdapat pengaruh yang signifikan antara dukungan orang tua, kecerdasan emosional secara bersamaan terhadap stres akademik mahasiswa Institut Teknologi Bandung.
Kata kunci: Stres, dukungan orang tua, kecerdasan emosional
Item Type: | Thesis (Undergraduate (S1)) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Stres; Dukungan orang tua; Kecerdasan emosional; Mahasiswa |
Subjects: | 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 155 Differential and developmental psychology |
Divisions: | Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 22 Jul 2025 01:55 |
Last Modified: | 22 Jul 2025 01:55 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/27009 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year