Pengaruh dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa di SMP Alhuda Bangetayu Wetan Genuk Semarang
Karimah, I'sy Fitri (2024) Pengaruh dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa di SMP Alhuda Bangetayu Wetan Genuk Semarang. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
![[thumbnail of Skripsi_2007016053_I'sy_Fitri_Karimah]](https://eprints.walisongo.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi_2007016053_I'sy_Fitri_Karimah.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (2MB)
Abstract
This research aims to empirically test the influence of parental support and peer interaction on the learning motivation of Alhuda Middle School students. The population in this study was 265 Alhuda Middle School students. The method used in this research is a quantitative method with a comparative causal approach. The sampling technique in this study used cluster random sampling where the sample was randomized based on class and then 135 students of Alhuda Middle School Semarang were taken to be used as samples. The measuring tools for this research are the learning motivation scale, parental support and peer interaction. The data analysis method uses multiple linear regression analysis. The results of this research show three hypotheses, namely the influence of parental support on the learning motivation of Alhuda Middle School students in Semarang with a significance value of 0.008 and an effective contribution of 15.2%. There is an influence of peer interaction on the learning motivation of Alhuda Middle School students with a significance value of 0.000 and an effective contribution of 45.2%. There is an influence of parental support and peer interaction on Alhuda Middle School students' learning motivation with an effective contribution of 27.4%. The higher the parental support and peer interaction, the higher the student's learning motivation. Suggestions for increasing parental support and peer interaction so that students have high motivation to learn in the future.
Keywords: learning motivation, parental support, peer interaction.
ABSTRAK:
Penelitian ini bertujuan guna menguji secara empiris pengaruh antara dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa SMP Alhuda. Populasi dalam penelitian ini sebanyak 265 siswa SMP Alhuda. Metode yang di gunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan pendekatan kausal komparatif. Teknik sampling pada penelitian ini menggunakan cluster random sampling di mana sampel di acak berdasarkan kelas yang kemudian di ambil sebanyak 135 siswa/i SMP Alhuda Semarang untuk di jadikan sampel. Alat ukur penelitian ini adalah skala motivasi belajar, dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya. Metode analisis data menggunakan analisis regresi linier berganda. Hasil peneliltian ini menunjukkan tiga hipotesis yaitu adanya pengaruh dukungan orang tua terhadap motivasi belajar siswa SMP Alhuda Semarang dengan nilai signifikansi 0,008 dan sumbangan efektif sebesar 15,2%. Adanya pengaruh interaksi teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa SMP Alhuda dengan nilai signifikansi 0,000 dan sumbangan efekstif sebesar 45,2%. Terdapat pengaruh dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa SMP Alhuda dengan sumbangan efekstif sebesar 27,4%. Semakin tinggi dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya maka semakin tinggi pula motivasi belajar siswa. Saran ditingkatkan dukungan orang tua dan interaksi teman sebaya agar siswa memiliki motivasi belajar yang tinggi kedepannya.
Kata kunci: motivasi belajar, dukungan orang tua, interaksi teman sebaya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate (S1)) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Motivasi belajar; Dukungan orang tua; Interaksi teman sebaya; Siswa SMP |
Subjects: | 300 Social sciences > 370 Education |
Divisions: | Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 25 Jul 2025 01:57 |
Last Modified: | 25 Jul 2025 01:57 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/27049 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year