Hubungan antara manajemen diri dan harga diri dengan kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga

Setianingsih, Neni (2024) Hubungan antara manajemen diri dan harga diri dengan kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Skripsi_2007016077_Neni_Setianingsih] Text (Skripsi_2007016077_Neni_Setianingsih)
Skripsi_2007016077_Neni_Setianingsih.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

The effective learning process needs to have self directed learning so that students can actively develop their potential. The lack of student self directed learning will affect the results of their learning achievements, so increasing self directed learning is very important in helping students develop the ability to self-actualize and overcome various difficulties in their learning process. This study aims to carry out a test on the relationship between self-management and self-esteem with the self directed learning of students of SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga. The population in this study is 404 students with a research sample of 208 students. The sampling technique used in this study is cluster random sampling. This research method uses a quantitative method with a correlational approach. The data analysis in this study uses a classical assumption test which includes a normality test and a linearity test. Then, hypothesis testing was carried out using the pearson product moment correlation test to test the first and second hypotheses and multiple correlation tests to test the third hypothesis. The results of the study in the first hypothesis showed that there was a strong and very significant positive relationship between self-management and self directed learning of 0.728 and a significance value of 0.000. The results of the second hypothesis show that there is a moderate and very significant positive relationship between self-esteem and self directed learning of students of SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga of 0.447 and a significance value of 0.000. The results of the third hypothesis test showed that there was a strong and very significant positive relationship between self-management and self-esteem with the self directed learning of SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga students of 0.731 and a significance value of 0.000. So it can be concluded that the higher the self-management and self-esteem, the higher the self directed learning of SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga students.
Keywords: Self-Management, Self-Esteem, Self-Directed Learning

ABSTRAK:
Proses belajar yang efektif ini perlu adanya kemandirian belajar supaya siswa dapat aktif mengembangkan potensinya. Kurangnya kemandirian belajar siswa akan berpengaruh pada hasil prestasi belajarnya, sehingga peningkatan kemandirian belajar sangat penting dalam membantu siswa mengembangkan kemampuan mengaktualisasikan diri dan mengatasi berbagai kesulitan dalam proses belajarnya. Penelitian ini bertujuan untuk melaksanakan pengujian pada hubungan manajemen diri dan harga diri dengan kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga. Populasi pada penelitian ini yaitu sebanyak 404 siswa dengan sampel penelitian sebanyak 208 siswa. Teknik sampling yang digunakan pada penelitian ini yaitu cluster random sampling. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Analisis data pada penelitian ini menggunakan uji asumsi klasik yang mencakup uji normalitas dan uji linearitas. Kemudian, dilaksanakan pengujian hipotesis menggunakan uji korelasi product moment pearson untuk menguji hipotesis pertama dan kedua serta uji multiple correlation untuk menguji hipotesis ketiga. Hasil penelitian pada hipotesis pertama menunjukan terdapat hubungan positif yang kuat dan sangat signifikan antara manajemen diri dengan kemandirian belajar sebesar 0.728 dan nilai signifikansi 0.000. Hasil hipotesis kedua menunjukan terdapat hubungan positif yang sedang dan sangat signifikan antara harga diri dengan kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga sebesar 0.447 dan nilai signifikansi 0.000. Hasil uji hipotesis ketiga menunjukan terdapat hubungan positif yang kuat dan sangat signifikan antara manajemen diri dan harga diri dengan kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga sebesar 0.731 dan nilai signifikansi 0.000. Sehingga dapat disimpulkan bahwa semakin tinggi manajemen diri dan harga diri maka semakin tinggi pula kemandirian belajar siswa SMP Negeri 3 Kalimanah Purbalingga.
Kata Kunci: Manajemen Diri, Harga Diri, Kemandirian Belajar

Item Type: Thesis (Undergraduate (S1))
Uncontrolled Keywords: Manajemen diri; Harga diri; Kemandirian belajar; Siswa SMP
Subjects: 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 155 Differential and developmental psychology
Divisions: Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 28 Jul 2025 02:36
Last Modified: 28 Jul 2025 02:36
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/27070

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics