Hubungan antara efikasi diri dan dukungan teman sebaya dengan motivasi belajar siswa kelas XII MA Khozinatul Ulum Blora
Ali, Mohammad Syafiq Nur (2024) Hubungan antara efikasi diri dan dukungan teman sebaya dengan motivasi belajar siswa kelas XII MA Khozinatul Ulum Blora. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
![[thumbnail of Skripsi_2007016149_Mohammad_Syafiq_Nur_Ali]](https://eprints.walisongo.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Skripsi_2007016149_Mohammad_Syafiq_Nur_Ali.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (2MB)
Abstract
Students who are studying either in an educational environment or outside the world of education need enthusiasm, so learning motivation has an important role in providing encouragement to increase a person's enthusiasm for learning. The aim of this research is to empirically test the relationship between self-efficacy and peer support with the learning motivation of class XII students at MA Khozinatul Ulum Blora. The approach in this research is quantitative and uses correlational techniques. The sample in this study was 113 class XII students at MA Khozinatul Ulum Blora. Sampling was carried out using the saturation technique. The data analysis method uses the Pearson product moment correlation test. The research results show a correlation significance value of 0.565 with a value (sig) of 0.000 or p<0.05 and the relationship leads to a positive form. So it can be concluded that there is a significant relationship between the variables of self-efficacy and peer support and the learning motivation of class XII MA Khozinatul Ulum Blora students. Therefore, it can be concluded that the hypothesis in this research is accepted.
Keywords: Self-Efficacy, Peer Support, Learning Motivation
ABSTRAK:
Abstrak: Siswa yang sedang menimba ilmu baik dalam lingkungan pendidikan ataupun di luar dunia pendidikan diperlukan adanya semangat, sehingga motivasi belajar memiliki peran penting untuk memberikan dorongan untuk menambah rasa semangat belajar seseorang. Tujuan dari penelitian ini untuk menguji secara empiris hubungan efikasi diri dan dukungan teman sebaya dengan motivasi belajar siswa kelas XII MA Khozinatul Ulum Blora. Pendekatan dalam penelitian ini yaitu kuantitatif dan menggunakan teknik korelasional. Sampel pada penelitian ini berjumlah 113 siswa kelas XII MA Khozinatul Ulum Blora. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik jenuh. Metode analisis data menggunakan uji korelasi product moment pearson. Hasil penelitian menunjukkan nilai signifikansi korelasi sebesar 0,565 dengan nilai (sig) 0,000 atau p<0,05 dan hubungan tersebut mengarah dalam bentuk positif. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara variabel efikasi diri dan dukungan teman sebaya dengan motivasi belajar siswa kelas XII MA Khozinatul Ulum Blora. Maka dari itu dapat disimpulkan bahwa hipotesis dalam penelitian ini diterima.
Kata Kunci: Efikasi Diri, Dukungan Teman Sebaya, Motivasi Belajar
Item Type: | Thesis (Undergraduate (S1)) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Efikasi diri; Dukungan teman sebaya; Motivasi belajar; Siswa MA |
Subjects: | 100 Philosophy and psychology > 150 Psychology > 155 Differential and developmental psychology |
Divisions: | Fakultas Psikologi dan Kesehatan > 73201 - Psikologi |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 01:48 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 01:48 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/27151 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year