Kurikulum PAI kontra radikalisme : studi kasus di MA Al-Asror Semarang
Azami, Tomi (2018) Kurikulum PAI kontra radikalisme : studi kasus di MA Al-Asror Semarang. Masters thesis, UIN Walisongo.
1500118046_Tesis.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (3MB) | Preview
Abstract
Fenomena radikalisme masih menjadi persoalan serius. Melawan radikalisme tidak hanya pada tataran tindakan. Tetapi juga pencegahan agar paham dan gerakan radikalisme tidak lagi muncul, terlebih pada anak remaja usia sekolah. Maka perlu ditanamkan nilai-nilai Islam kontra radikalisme
Penelitian ini dimaksudkan untuk menjawab permasalahan: bagaimana upaya yang dilakukan MA Al-Asror Semarang dalam menangkal radikalisme melalui kurikulum Pendidikan Agama Islam? Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui upaya yang dilakukan MA Al-Asror Semarang dalam menangkal radikalisme melalui kurikulum Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif lapangan dengan menggunakan pendekatan studi kasus. Metode pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah kepala madrasah, guru mata pelajaran PAI, dan peserta didik.
Penelitian ini dilakukan di MA Al-Asror. Madrasah ini dipilih karena berada di bawah naungan Badan Pelaksana Penyelenggaraan Pendidikan Ma’arif Nahdlatul Ulama (BPPPMNU) yang merupakan bagian dari NU, salah satu organisasi keagamaan yang menaruh perhatian pada penanaman Islam moderat, damai, dan santun. Madrasah Aliyah dipilih karena peserta didiknya didominasi usia remaja dimana masih mencari jati diri dan masih rentan untuk direkrut gerakan radikal.
Penelitian ini menunjukkan MA Al-Asror melakukan upaya kontra radikalisme yang dikaitkan dengan kurikulum PAI. Nilai-nilai yang ditanamkan yaitu pemahaman jihad inklusif, memupuk toleransi, pemahaman komprehensif tentang khilafah, dan mencegah terorisme kekerasan dalam beragama. Nilai-nilai ini dikaitkan dengan komponen kurikulum (tujuan, strategi, materi, dan evaluasi), kegiatan intrakulikuler dan ekstrakulikuler.
ABSTRACT:
The phenomenon of radicalism is still a serious matter. Radicalism must be resisted not just on the level of action but on the the level of prevention. So it needs to be instilled Islamic values counter radicalism. This research is to answer the problem: how efforts made MA Al-Asror Semarang in counteracting radicalism through Islamic Education curriculum? The purpose of this study is to know the efforts made MA Al-Asror Semarang in counteracting radicalism through the curriculum of Islamic Religious Education. This research is a qualitative field research using case study approach. Methods of data collection using interviews, observation, and documentation. The subjects of this study are the foundation managers, head of madrasah, Islamic Education teachers, and students.
This research was conducted in MA Al-Asror. This Madrasah was chosen because it is under the auspices of the Executive Board of Ma'arif Nahdlatul Ulama (BPPPMNU), which is part of the NU, one of the religious organizations concerned with moderate, peaceful, and polite Islam. Madrasah Aliyah was chosen because the students were dominated by teenagers who were still looking for identity and were still vulnerable to being recruited by radical movements.
The results showed that MA Al-Asror made counter-radical efforts through the PAI curriculum. Embedded values are the understanding of inclusive jihad, fostering tolerance, a comprehensive understanding of the caliphate, and preventing the terrorism of religious violence. These values are associated with curriculum components (objectives, materials, strategies, media, and evaluation), intracurricular and extracurricular activities.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kurikulum; Pendidikan Agama Islam (PAI); Radikalisme |
Subjects: | 200 Religion (Class here Comparative religion) > 290 Other religions > 297 Islam and religions originating in it > 297.7 Propagation of Islam > 297.77 Islamic religious education 300 Social sciences > 370 Education > 375 Curriculums |
Divisions: | Program Pascasarjana > Program Master (S2) |
Depositing User: | Miswan Miswan |
Date Deposited: | 09 Oct 2018 06:24 |
Last Modified: | 09 Oct 2018 06:24 |
URI: | https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/8433 |
Actions (login required)
Downloads
Downloads per month over past year