تطوير كتاب الصرف المدرسي للمرحلة الوسطى في ضوء المدخل السياقي : بالتطبيق على طلبة مدرسة منسج العلوم الدينية باطي

Maisaroh, Irfatin (2024) تطوير كتاب الصرف المدرسي للمرحلة الوسطى في ضوء المدخل السياقي : بالتطبيق على طلبة مدرسة منسج العلوم الدينية باطي. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

[thumbnail of Tesis_2203028008_Irfatin_Maisaroh] Text (Tesis_2203028008_Irfatin_Maisaroh)
Tesis_2203028008_Irfatin_Maisaroh.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)

Abstract

Tidak adanya contoh kontekstual dalam penerapan kaidah Shorof serta kurangnya kesempatan untuk melakukan praktik dan latihan membuat proses pembelajaran Shorof belum cukup efektif. Permasalahan tersebut muncul sebab tidak tersedianya buku ajar yang memenuhi kebutuhan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar Shorof yang efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa Madrasah Diniyah Mansajul Ulum Pati dengan pendekatan kontekstual dan strategi REACT. Rumusan masalah dalam penelitian ini yaitu: 1) Bagaimana spesifikasi buku ajar Shorof bagi Marhalah Wustho dengan pendekatan kontekstual?, 2) Bagaimana kelayakan buku ajar Shorof bagi Marhalah Wustho dengan pendekatan kontekstual? , 3) Bagaimana efektivitas buku ajar Shorof bagi Marhalah Wustho dengan pendekatan kontekstual?
Penelitian ini ke dalam jenis penelitian dan pengembangan (R&D), dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Untuk menguji efektivitas buku yang dikembangkan, peneliti menggunakan desain quasi eksperimen berdasarkan model Non Equivalent Group Design. Subyek percobaan dalam penelitian ini adalah siswa kelas tiga Marhalah Wustho Madrasah Diniyah Mansajul Ulum Pati. Metode pengumpulan data terdiri dari wawancara, observasi, dokumentasi, angket, dan tes.
Hasil penelitian menunjukkan: 1) sebanyak 94,2% siswa membutuhkan buku ajar Shorof, maka dikembangkan buku ajar dengan ukuran B5 dan berisi empat bab, dan setiap bab terdiri dari lima tahapan yang didasarkan pada strategi REACT. 2) Hasil uji kelayakan buku yang dikembangkan mendapat skor dengan persentase 83% dari ahli materi dengan kategori baik. Begitu pula dengan hasil evaluasi dari ahli desain memperoleh skor sebesar 81,3% dengan kategori baik. Artinya buku yang dikembangkan layak untuk diterapkan dalam proses pembelajaran Shorof. 3) Efektivitas buku diuji dengan uji Independent Sample T-test dan uji N-Gain. Hasil uji-t sebesar 0,014 < 0,05 (Sig. 2-tailed) yang artinya signifikan. Sementara nilai T hitung lebih besar daripada T tabel yaitu 2,583 > 2,028. Artinya H0 ditolak dan Ha diterima. Hasil uji N-Gain sebesar 59,77% dengan penilaian cukup efektif. Dari hasil tersebut dapat dikatakan bahwa buku ajar Shorof untuk Marhalah Wustho dengan pendekatan kontekstual efektif untuk meningkatkan hasil belajar.

ABSTRACT:
The lack of contextual examples to apply the rules and the lack of opportunity for practice makes the process of teaching morphology uneffective. The problem comes from the lack of a textbook that meets the needs of students. This research aims to develop an effective Sharf (Arabic morphology) textbook to improve the learning outcomes of middle school students at Mansajul Ulum religious school based on contextual approach to the REACT strategy. The research questions are: 1) how are the specifications of the morphology textbook for the middle school based on contextual approach?, 2) how is the validity of the morphology textbook for the middle school based on contextual approach?, 3) how is the effectiveness of the morphology textbook for the middle school based on contextual approach?.
This is a research and development, using ADDIE development model. To test the effectiveness of the developed book, the researcher used a quasi-experimental design on the non equivalent group design model. The experimental individuals in this research are third-grade students of the middle school at Mansajul Ulum religious school. The data collection method consists of interviews, observation, documentation, questionnaires, and tests.
The research results indicate that: 1) 94.2% of students need a school grammar book, so the book was developed in b5 size containing four chapters, and each chapter consists of five stages based on the react strategy. 2) the evaluation result of the validity of the developed book by the material expert reached 83% with a good rating. Likewise, the evaluation result by the design expert reached 81.3% with a good rating. This means that the developed book is suitable for application in the process of teaching grammar. 3) the effectiveness of the book was tested by a T-test for independent samples and an N-Gain test. The result of the t-test was 0.014, which is smaller than the significance level (sig. 2-tailed) 0.05, which is a statistically significant value. It was found that the calculated t-value, which is 2.583, is greater than the tabular t-value, which is 2.028. This means that H0 is rejected and Ha is accepted. As for the result of the n-gain test, it reached 59.77% with a slightly effective rating. From these results, it can be said that the school grammar book for the middle stage based on contextual approach is effective in improving learning outcomes.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Penelitian dan pengembangan; Buku ajar; Pembelajaran Shorof; Pendekatan kontekstual; Strategi REACT
Subjects: 400 Language > 490 Other languages > 492 Afro-Asiatic languages Semitic > 492.7 Arabic > 492.72 Etimologi bahasa Arab (Ilmu Sharaf)
Divisions: Program Pascasarjana > Program Master (S2) > 88104 - Pendidikan Bahasa Arab (S2)
Depositing User: Miswan Miswan
Date Deposited: 11 Nov 2025 03:15
Last Modified: 11 Nov 2025 03:15
URI: https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/28214

Actions (login required)

View Item
View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics